Valerie Benejam
Maîtresse de conférences, Université de Nantes
En délégation 01/09/22 - 01/09/23

Ancienne élève de l'ENS-Ulm, Valérie Bénéjam est maîtresse de conférences à Nantes Université et membre de l'équipe « Joyce et le modernisme anglophone ». Spécialiste de littérature moderniste, et en particulier de James Joyce, elle a co-édité un recueil d'articles avec John Bishop sur la question de la représentation de l'espace dans son œuvre (Making Space in the Works of James Joyce, Routledge, 2011). Un autre recueil, sur les sciences cognitives, a été co-édité avec Sylvain Belluc (Cognitive Joyce, Palgrave-Macmillan, 2018). Elle étudie en ce moment le rôle du théâtre dans la fiction joycienne (Joyce's Novel Theatre, Syracuse University Press, prévu en 2023), et travaille avec Elizabeth Bonapfel sur une nouvelle édition de Dubliners qui restaurera la ponctuation d'origine des dialogues. Actuellement en délégation à l'ITEM-CNRS, elle examine la représentation du dialogue dans les manuscrits joyciens. Elle a été deux fois membre élue (pour six ans) du conseil d'administration de la International James Joyce Foundation, siège au comité éditorial de diverses revues et collections spécialisées (European Joyce Studies, James Joyce Quarterly, Dublin James Joyce Journal,…), et participe au projet d'édition en ligne de la correspondance inédite de l'auteur (https://jamesjoycecorrespondence.org/).

***

Sélection de publications : 

Direction d'ouvrages collectifs :

Making Space in the Works of James Joyce

A collection of critical essays, co-edition with John Bishop (“Studies in Twentieth-Century Literature” series, NY: Routledge, 2011)

Cognitive Joyce

A collection of critical essays, co-edition with Sylvain Belluc (“Cognitive Studies in Literature and Performance,” NY: Palgrave-Macmillan, 2018)

https://www.palgrave.com/gp/book/9783319719931#aboutBook

 

Articles dans revues internationales avec comité de lecture

-  “The Reprocessing of Trash in Ulysses: Recycling and (Post)Creation” in HJS, Hypermedia Joyce Studies 5:1, edited by Louis Armand, August 2004

www.geocities.com/hypermedia_joyce/contents/html or www.geocities.com/hypermedia_joyce/benejam.html ). http://hjs.ff.cuni.cz/archives/v3/benejam.html

-  “Passports, Ports, and Portraits: Joyce's Harbouring of Irish Identity” in GJS, Genetic Joyce Studies 5, edited by Dirk Van Hulle, Spring 2005

( www.antwerpjamesjoycecenter.com/GJS/GJS5/GJS5Benejam.htm ).

-  “Parallax Opoponax” in HJS, Hypermedia Joyce Studies 7:1, edited by Louis Armand, March 2006 ( http://hjs.ff.cuni.cz/archives/v7/main/essays.php?essay=benejam ).

-  “Innards and Titbits: Joyce's Digestive Revolution in the Novel” in Intervalles, online journal of the Université de Liège, edited by Michel Delville, vol. 2, 2007

( http://www.cipa.ulg.ac.be/intervalles1/interintro.htm ).

-  “Joyce After Flaubert: The Cuckold as Imperfect Physician, The Writer as Physiologist” in Physiological Joyce, edited by Vike Plock, James Joyce Quarterly 46:3-4 (Winter 2010), pp.439-54.

- “’Don’t be talking!’: Gravity, Eccentricity, and the Expanding Margin of Discourse in “Sirens” and “Cyclops”” in HJS, Hypermedia Joyce Studies 10, edited by Louis Armand, 2009 ( http://hjs.ff.cuni.cz/main/essays.php?essay=benejam )

- “A Letter by Louis Gillet” in James Joyce Quarterly 48:4, Joyce's Lives (dated Summer 2011, actually published Winter 2013), pp.745-50.

- “The Linguistic Drama in Joyce and Shakespeare” in Shakespearean Joyce / Joycean Shakespeare, edited by John McCourt (“Joyce Studies in Italy” 18, Rome: Anicia, 2016), pp.35-56.

https://www.academia.edu/30732329/Shakespearean_Joyce_Joycean_shakespeare_Joyce_Studies_in_Italy_18_pdf

-“‘Dialogue Between Dashes': A Reconstructed Edition of Dubliners” (with Elizabeth Bonapfel in The Art of James Joyce, edited by Scarlett Baron, Ronan Crowley & Dirk Van Hulle (James Joyce Quarterly 57:1-2), pp.35-51. (https://muse.jhu.edu/article/756853)

- “A Note on a Nearly Forgotten Edition of Dubliners” in James Joyce Quarterly (2022, sous presse)

-“‘fluctuous nec merchamtur’: Joyce’s Navigation of the Parisian Literary Scene” in The Romanic Review, an issue of James Joyce, French and Italian influences, edited by Joe Valente and Beryl Schlossman (2022, sous presse

Chapitres d'ouvrages

-"“I wrote my name in pencil on the backside of the Venus of Praxiteles”: corps écrit et corps sculpté dans l'esthétique de Joyce" in L'Art dans l'art, edited by Bernard Brugière, Paris: Presses de la Sorbonne Nouvelle, 2000, pp. 147-162.

-"Stephen and the Venus of Praxiteles : The Backside of Æsthetics" in Cultural Studies of James Joyce, edited by Brandon Kershner, European Joyce Studies 15, Amsterdam and New York: Rodopi (2003), pp. 59-76.

-"Molly Inside and Outside “Penelope”" in Joyce, "Penelope" and the Body, edited by Richard Brown, European Joyce Studies 17, Amsterdam: Rodopi (2006), pp. 63-74.

- “Joyce’s Elliptical Adultery in Ulysses: A Flaubertian Recipe for Succès de Scandale” in James Joyce and the Nineteenth-Century French Novel, edited by Finn Fordham and Rita Sakr, European Joyce Studies 19, Rodopi (2011), pp.76-93

- “The Acoustic Space of Ulysses” in Making Space in the Works of James Joyce, edited by Valérie Bénéjam and John Bishop, Routledge Studies in Twentieth-Century Literature (2011), pp.55-68.

-“Ulysses” in Guide des literatures d’Irlande et du Commonwealth des origines à nos jours, edited by Jean Pouvelle & Jean-ierre Demarche, Ellipses, 2008, pp.53-56.

 -“The Reprocessing of Trash in Ulysses: Recycling and (Post)Creation” in hypermedia joyce, edited by Louis Armand & David Vichnar, (Prague: Litteraria Pragensia Books, 2010, rpt. of R5), pp. 130-140.

- “Shakespeare's Theater and the Critique of Mythmaking Historiography” in Joyce/Shakespeare, edited by Laura Pelaschiar (Syracuse, NY: Syracuse University Press, 2015), pp.1-20.

- “A Writer ‘dans le temps’: Dramatic Time and Timing in Joyce's Æsthetics” in Reading Joycean Temporalities, edited by Jolanta Wawrzycka (Amsterdam: Brill-Rodopi, 2018), pp. 13-30. https://brill.com/view/title/34617

- “James Joyce « dans le temps » de 1922” in L'Air du temps de 1922 : Royaume-Uni et États-Unis aux rythme d'une année, edited by Élise Brault-Dreux (Presses Universitaires de la Sorbonne, 2022

-“Foreign words are the Jews of the Language" in Festschrift for Margot Norris, edited by Vicky Mahaffey and Joseph Valente (“Irish Studies Series,” Anthem Press), pp. 143–57.

 

Articles dans revues nationales avec comité de lecture

 “Charades and Gossip: The Minimalist Theatre of Joyce’s Dubliners” in Journal of the Short Story in English / Les Cahiers de la nouvelle, “Theatricality in the Short Story” / “La Théâtralité dans la Nouvelle”, edited by Laurent Lepaludier and Michelle Ryan-Sautour (Angers: Presses de l’Université d’Angers, Fall 2008), pp.51-66.

- “L'intégrité du dialogue des Dublinois : Joyce ou la ponctuation dramatique” in Revue Europe n°1111-1112, James Joyce / John Banville, edited by Robin Wilkinson (4 November 2021), pp.81-93.

-“Portrait de l'artiste en jeune antisémite: Ulysse ou la politique du langage” in Revue Europe, Ulysses 2022, edited by Mathieu Jung (sortie prévue février 2022), pp.78–92.

 

Publications
 
Colloques
 
Séminaires
 
Conferences
 
Financements